Kickstartin ”Yrittäjän tarina”-sarjassa tutustumme muutamaan paikalliseen yrittäjään sekä heidän polkuunsa yrittäjyyden pariin. Samassa voit saada käyttökelpoisia vinkkejä oman liikeidean kehittämiseen.

WhatsApp Image 2020-10-21 at 11.09.14.jpeg

Elisa Luomala - some yrittäjän työkaluna

Esittelyssä kauneusalan yrittäjä Elisa Luomala

Sarjan toisessa jutussa tutustumme kauneusalan yrittäjä Elisa Luomalaan ja hänen urapolkuunsa. Elisa toimii tällä hetkellä kampaajana sekä luovana johtajana Moku-yrityksessä, jossa hän on myös osakkaana. Yrittäjänä hän on työskennellyt jo yhdeksän vuotta. Yksi yleistyvä työkalu liiketoiminnan kasvattamiseen on sosiaalinen media. Perehdymme myös hieman siihen, kuinka hyödyllinen sosiaalinen media voi parhaimmillaan yrittäjälle olla.

Taustalla liiketalouden perustutkinto

Kauneusalalla yrittäjyys on yleistä, usein toimitaan joko sopimusyrittäjänä tai vuokratuolilaisena. Elisalle yrittämispäätös oli selkeä: ”Oltuani vuoden palkallisena, koin selkeänä valintana alkaa yrittäjäksi sillä tunsin sen tuovan enemmän mahdollisuuksia edetä urallani sekä pidin myös ajatuksesta saada suunnitella täysin omat työaikani sekä lomani.”

Luomala on suorittanut liiketalouden perustutkinnon. Opinnot ovat selkeyttäneet erityisesti kirjanpidollisia ja verotukseen liittyviä asioita. Luomalan mukaan on tärkeää, että sisäistää myös niitä niin sanotusti ”tylsempiäkin” asioita yrittäjyydestä, sillä niistä on apua käytännön työssä. Opiskeluaikana Elisa teki muun muassa valmiin liiketoimintasuunnitelman, josta on ollut apua esimerkiksi Moku-liikettä avatessa

image00001.jpg

Some yrityksen työkaluna

Elisa ylläpitää @hairbyelisajohanna -tiliä Instagramissa. Tilillä on yli 5000 seuraajaa. Kysyimme Elisalta, minkälaisena työkaluna hän näkee sosiaalisen median tällä hetkellä.

Sosiaalisen median hyödyntäminen on alallani oikeastaan pakollista ja koen sen todella innostavaksi ja mieluisaksi sillä olen erittäin visuaalinen persoona. Alussa tarkoituksenani oli tavoittaa potentiaalisia uusia asiakkaita ja hiljattain olen lisännyt kohdeyleisööni myös kollegat ympäri maailmaa. Tällä hetkellä tuotan sisältöä eniten muille kampaajille ja sen ansiosta seuraajamääräni on melkein tuplaantunut vuoden 2020 aikana! Toinen tärkeä kohderyhmäni on nykyiset olemassa olevat asiakkaat, joille tuotan enemmän informatiivista sisältöä.”

Suunnitelmallisuus kannattaa sometyössä

Elisa kertoo käyttävänsä Instagram -tilinsä ylläpitämiseen noin 5-10 tuntia viikossa. Tämä aika on usein normaalien työtuntien lisäksi tapahtuvaa. Suunnitelmallisuus on myös tärkeä piirre somen hyödyntämisessä.

Algoritmin jatkuvan muuttumisen takia pyrin olemaan koko ajan perillä uusista asioista, millä voisin saada sisällölleni lisää näkyvyyttä. En myöskään harrasta ”satunnaista” postaamista, vaan suunnittelen useita postauksia kerralla aina etukäteen ja julkaisen ne sopivalla tahdilla. Suosittelen siis panostamaan Instagramin alati muuttavan algoritmin tutkimiseen sekä postausten suunnittelemiseen.” Elisa kertoo.

Elisan vinkit yrittäjyydestä haaveilevalle

Elisa painottaa, että oman tilin sisältöä ei kannata alkaa vertaamaan liiaksi muihin, sillä se voi pidemmän päälle kuormittavaa. Elisa myös toteaa, että ajankäytön hallitseminen voi olla yrittäjälle aika ajoin haastavaa. Viimeisenä vinkkinä hän toteaa, että ”panosta liiketoimintasuunnitelmaan ja laita heti alussa alallasi tärkeimmät sosiaalisen median tilit kuntoon”.

 
 
WhatsApp Image 2020-10-01 at 14.28.51.jpeg

Henri Repo - ideasta yrittäjäksi

Esittelyssä yrittäjä Henri Repo

Sarjan ensimmäisessä jutussa tutustumme Kettusurfboardsin tarinaan ja sen takana vaikuttavaan Henri Repoon. Henri Repo on ammatiltaan luokanopettaja, mutta vapaa-ajalla hän pyörittää uutta yritystä nimeltä Kettusurfboards. Repo asuu Oulussa, mutta muualla päin maailmaa on tullut myös asuttua.

Olen harrastanut eri lajeja koko elämäni, mutta surffaamisesta on tullut yksi suosikeista. Lajissa viehättää totta kai sen henki ja ajatus onnistumisesta hyvällä aallolla. Samassa surffauksen vaikeus on todella ärsyttävää ja siksi se vetää puoleensa.” Henri kertoo.

Yrittäminen vaatii uskoa ja mielenkiintoa omaan juttuun

Repo on työskennellyt uuden yrityksensä parissa tiiviisti viime keväästä saakka. Kettusurfboards on vaate- ja surffimerkki, joka tähtää yhteisöllisyyteen Kettu-logon ympärillä. Kettusurfboards myy tällä hetkellä verkkokaupassaan vaatteita ja tarkoituksena on laajentaa tarjontaa myös lautoihin. Henrin mukaan Ketun motto kuuluu, että “osallistuminen on tärkeintä” eikä täydellistä osaamista tekemiseen vaadita.

Surffilautojen valmistus on myös osa Ketun toimintaa. Seuraavana askeleena Kettusurfboards on lanseeraamassa Hiukkavaaran kasarmilta löytyneen sopivan tilan, jossa voidaan valmistaa surffilautoja yhteisöllisesti. Laudanrakentaja maksaa pientä vuokraa ja saa kokonaisuudessa kaiken tarvittavan oman surffilaudan valmistamiseen.

Repo toimii ensimmäistä kertaa yrittäjänä ja on hakenut oppia muun muassa Avanto -yrittäjyysohjelmasta.

”Yrittäjyydestä olen ajatellut kahdelta kantilta – toisaalta oman jutun perustaminen kiehtoo – toisaalta epävarmuus ja työmäärä jännittävät. Tiedän, että homman onnistuminen vaatii hyvää suunnittelua ja sopivaa ideaa. Oamkin yrittäjyyteen pohjautuvat opinnot ovat opettaneet asiasta paljon. Yrittäminen on kovaa työtä. Se vaati uskoa ja mielenkiitoa omaan juttuun. Avanto-yrittäjyysohjelma tarjosi hyviä rakentavia kysymyksiä alkuun pääsemiselle. Lopullista innostusta en kuitenkaan saanut muodostettua. Ehkä syynä oli asian käsitteleminen liian itsenäisesti – muiden tukea ja ajatuksia olisin tarvinnut enemmän.” Henri toteaa.

IMG-20200630-WA0024.jpg

Kettusurfboardsin tarina

Kettusurfboardsin tarina on alun perin saanut alkunsa surffireissuilta ympäri maailmaa. Aftersurffeilla Repo oli kavereineen niin sanotusti stormannut puolitosissaan erilaisia ideoita ja ajatuksia siitä, mitä Kettu voisi olla joku päivä. Lopulta viime kesänä kaveriporukan Lapin reissulla yrittäjähenkiset matkalaiset saivat Henkan tekemään lopullisen peliliikkeen. Verkkokauppa avattiin ja ensimmäiset kuvat tuotteista saivat hienon vastaanoton.

Alku on lähtenyt hyvin liikkeelle ja verkkokaupan pyörittämistä on ollut hienoa oppia. Monien kokeilujen jälkeen löysimme tuotteet, joita on mukava myydä. Tulevaisuudessa tavoitteenamme on pysyä ”hököllä” siitä, mikä on miloinkin haluttua. Surffilaudan tekemisen lisäksi ajatuksissa ovat snowsurffit ja muut uudet kehittelyt.”

Kettusurfboardsin tuotevalikoimasta löytyy tällä hetkellä collegeita, huppareita sekä pipoja niin aikuisille kuin lapsille. Vaatteiden ekologisuuteen on panostettu. Valikoimaan pääset tutustumaan paremmin osoitteessa www.kettusurfboards.fi.

Henrin vinkit yrittäjyydestä haaveilevalle – keskustele muiden kanssa ideasta

Viimeisenä halusimme kuulla Henrin vinkit yrittäjyydestä kiinnostuneille.

”Omassa toiminnassa hienointa on sen kehittäminen ja muokkaaminen oman mielen mukaan. Toisaalta on mahtavaa kuulla kavereilta ja ulkopuolisilta ideoita, mitä Kettu voisi tarjota. Uutta liikeideaa mielessään pyörittelevälle voisin vinkata, että kerro ja keskustele monen ihmisen kanssa ideasta. Toiset yrittäjät ovat monesti parhaita arvioitsijoita ja kannustajia yrittämisen suhteen.”

Kickstartin tavoitteena on inspiroida opiskelijoita tavoittelemaan omia haaveitaan ja toimia tilaisuutena tutustua yrittäjyyteen. Kickstartin haku on jälleen auki. Hae mukaan 3.11. mennessä lyhyellä videolla.