finaalin ohjeistus

Ohjeet finaaliin ovat yksinkertaiset:

  • Sinulla on 5 minuuttia aikaa pitchata.

  • Saat pitchata joko suomeksi tai englanniksi.

  • Saat käyttää esittelymateriaaleja (esim. PowerPoint).

Vuonna 2024 finaali järjestetään OSAOlla. Finaali on julkinen ja avoin tilaisuus ja liikeideaasi arvioi arvoisa tuomaristomme. Tuomaristo koostuu yrittäjyyden asiantuntijoista, jotka edustavat Oulun alueen eri organisaatioita. Liikeaideasi pitchin arviointi keskittyy seuraaviin tekijöihin: liikeaidean potentiaali, kilpailuetu, innovatiivisuus ja asiakaslähtöisyys.

Paikoillanne, valmiit, pitchaa!

FINAALI 2023

Oamkin opiskelijat Kickstart-liikeideakilpailun voittoon

OSAO:n, Oamkin ja Oulun yliopiston opiskelijoille tarkoitetun Kickstart-liikeideakilpailun finaali kisattiin 29.11. Oulussa. Kilpailu herättää vuosi toisensa jälkeen opiskelijoiden mielenkiinnon ja tänäkin vuonna kilpailuun osallistui yhteensä 64 liikeideaa.

Kunkin oppilaitoksen järjestämien semifinaalien jälkeen, finaaliin osallistui kolme liikeideaa kustakin oppilaitoksesta. Finaalin tuomaristossa olivat toimitusjohtaja Marjo Kolehmainen Pohjois-Pohjanmaan yrittäjistä, Mikko Veijola Taitonetti Oy:stä ja Anneli Rinta-Paavola Oulun seudun uusyrityskeskukselta.

Vuoden 2023 Kickstart-liikeideakilpailun voittoon valittiin Oamkin agrologiopiskelijoiden Essi Mikkolan ja Tilta Patosalmen liikeidea Laidunturva. Laidunturvassa voidaan sovelluksessa havaita, jos aitalanka on katkennut ja laiduntavat eläimet voivat karata. Valintaan vaikutti omakohtainen kokemus ja käytännössä havaittu tarve idealle. Idean kehittäjät opiskelevat toista vuottaan Oamkin luonnonvara-alan agrologi-opinnoissa monimuotoryhmässä. Tuomaristo ymmärsi hyvin idean mahdollisuuden ja potentiaalin.

Toiseksi sijoittui Oulun yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden Aku Forsmanin ja Mikko Hiltusen liikeidea Capsulur. Liikeideassa on kyse on mobiilista, tiiviistä tilapäismajoitteesta, joka taipuu festivaalien majoitteesta katastrofialueiden hädänalaisten majoittamiseen. Tuomaristo arvosti idean innovatiivisuutta ja näki sillä laajat hyödyntämismahdollisuudet.

Kolmanneksi sijoittui Oulun yliopiston opiskelijoiden Vesa Lehtisen ja Maarit Pasasen sekä Oamkin Terwa-akatemian opiskelijan Petra Puolakanahon yhteinen liikeidea Menox. Idea pyrkii ratkaisemaan tapahtumamarkkinoinnin ongelmaa, johon ei lukuisista yrityksistä huolimatta ole löydetty ylivoimaista sovellusta. Uusi sovellus huomioi paremmin koko tapahtumakirjon.

Kilpailun voittaja sai 1500 € palkinnon, toinen sija palkittiin 1 000 eurolla ja kolmoissija 500 € rahapalkinnolla. Kilpailun järjesti tänä vuonna Oamk Yrityshautomo.